Referenscase Telenor

Bransch: Telecom Tjänster: Logistik, Installation, Smart Service (Projektledning, IT-utveckling och samordning/drift) Var: Hela Norge

Mål: Utveckla ett partnerskap med fokus på optimala kundresor

Telenor Norge AS är landets största digitala tjänsteleverantör inom innehålls-, telekommunikations- och datatjänster. Med 3400 medarbetare i Norge, och som en del av Telenor Group globalt, leder de digitaliseringen. I den här texten kommer vi att utforska partnerskapet mellan Telenor Norge och Inselo. Du kommer att lära dig mer om hur Inselo levererar en imponerande bredd av tjänster till Telenor, och hur vi, som en strategisk och proaktiv partner, har bidragit till Telenors digitalisering och optimala kundresor.

Installation

Inselo har vunnit all volym för installation av trådlöst bredband eftersom vi levererar de bästa kundupplevelserna av Telenors entreprenörer.

Logistik

Effektivisera Telenors logistikoperation. Särskilt fokus på att skapa Norges mest avancerade retur- och testprocess.

Automatisering

Innovation som har resulterat i effekter på automatisering på 90%, snabbare leveranser och högre kundnöjdhet. Inselo driftar leveransen.

Parterskap

Vi har arbetat tätt och utvecklats steg för steg med Telenor inom alla områden vi levererar. Med vissa team arbetar vi i en framgångsrik joint operational model.

Detta gör vi för Telenor

Vårt samarbete startade 2019 med en pilot för installation av trådlöst bredband. Vi har byggt relationen och leveransen sten för sten, med fokus på kontinuerlig utveckling och gemensam framgång. Inselo levererar idag en imponerande bredd av tjänster: Från processförbättring av avancerade flöden till slutbrukarlogistik och installation av bland annat trådlöst bredband.

Inselo leverer fantastiske kundeopplevelser og utfordrer oss i å skape ennå flere av dem med innovative konsepter og løsninger

-- Trygve Jarholt - Partneransvarlig Telenor

Create together

Hösten 2022 utmanade Telenor Inselo att automatisera affärsflöden och säkerställa snabbare leveranser. Inselo svarade med ett dedikerat IT- och projektteam, som efter en tid kompletterades av ett Kristiansandsbaserat backoffice-/automatiseringsteam. Teamet arbetar systematiskt med att identifiera, analysera och transformera centrala flöden hos Telenor. Samtidigt som de arbetar strategiskt med dessa förbättringar, hanterar teamet även de order som ännu inte är fullt automatiserade, och säkerställer därmed kontinuerlig drift. Partnerskapet är idag organiserat som en Joint Operation Model, beskriven som en "game-changer" av Telenors chef Frederik Gotschalksen. Modellen gör att Telenor och Inselo arbetar som ett integrerat team med gemensamma mål och beslut, vilket bryter ner silor och accelererar innovation och effektivitet. Resultaten är formidabla: För många flöden är 90% av manuella uppgifter automatiserade med hjälp av RPA, AI och omfattande integrationer. De få återstående hanteras effektivt via Inselos egenutvecklade portal. Detta har gett Telenor markant bättre kundnöjdhet, kortare leveranstider och reducerade kostnader. Vi ser fram emot att fortsätta det nära samarbetet med Telenor för att optimera ännu fler flöden och kundresor i framtiden.

Tack för nyfikenheten; tillsammans skapar vi dagligen goda kundupplevelser och massor av värde.

-- Frederik Gotschalksen, leder i Telenor

Cirkulär Logistik

Inselo är stolta över att ha vunnit kontraktet för logistikhanteringen för Telenor gentemot både konsument- och företagsmarknaden i Norge under 2024. Detta partnerskap markerar en viktig strategisk förändring för Telenor, som valde att optimera sin logistik genom Inselo efter att tidigare ha hanterat detta internt via Telway AS. Genom detta samarbete har Inselo antagit utmaningen att vidareutveckla och effektivisera Telenors logistikleveranser. Vår roll omfattar mer än bara distribution; vi säkerställer ett komplett och sömlöst varuflöde. Detta inkluderar effektiv distribution av produkter ut till kunder, men också, och inte minst, avancerad returhantering med noggrann testning och datainsamling som vi i stor utsträckning automatiserar. Denna process är avgörande för att kunna minska antalet returer och säkerställa hög återanvändning av varor som kommer i retur. Detta bidrar till både kostnadseffektivitet och en mer hållbar värdekedja för Telenor.

Telenor Norge valde Inselo eftersom vi sätter kunden i fokus och har effektiva processer med digitalisering som verktyg.

-- Anna Måsender, COO Telenor Norge

Positive kundeopplevelser

Inselos installationspartnerskap med Telenor har vuxit betydligt sedan starten 2019. Från en pilot för trådlöst bredband har vi utvecklats till en väsentlig partner som från januari 2025 hanterar all professionell installation av Telenors trådlösa bredband för konsumentmarknaden i Norge. Vår expertis har också varit avgörande för projekt som täckningsmätningar (Sunrise), antennbyten och fiberleveranser. Inselo fokuserar på att skapa magiska upplevelser för varje enskild kund. Att detta är en realitet har även Telenor uppmärksammat. VD Birgitte Engebretsen uttrycker stor belåtenhet med våra utmärkta leveranser och särskilt den höga kundnöjdheten. Trygve Jarholt, som är partneransvarig på Telenor, beskriver "Inselo"-varumärket som liktydigt med en positiv kundupplevelse, och framhåller att våra resultat i Telenors egna jämförelser visar en betydligt högre poäng än andra aktörer.

Nogle glimt fra hverdagen som Telenor ambassadør

Hej!

Ta kontakt för ett trevligt samtal. Jag är övertygad om att våra skalbara och modulära kundresekoncept kan hjälpa ditt företag att öka lönsamhet, skapa bättre kundresor, öka intäkter samt säkna er riskprofil. Kort om mig: Jag brinner för upplevelser och samlar på magiska reseögonblick. Det jag älskar med att resa är att möta nya kulturer och människor. Nya perspektiv är sunt för själen. Jag är civilekonom och har 15 års erfarenhet av ekonomi, risk, affärsutveckling och ledarskap från SN Power, ABB, InfoCare och nu på Inselo. När du kontaktar mig möter du en positiv, genuin, kreativ och analytisk person som brinner för att hitta den bästa lösningen för din verksamhet. Ser fram emot att prata med dig. Tillsammans hittar vi den bästa lösningen. Med vänlig hälsning

Terje Stokke

COO | Inselo Gruppen
Tel: +47 945 23 841

Kontakta vår kundreserådgivare

Formuläret kan inte användas för att beställa en installation. Klicka här för support.

Skicka

Inselo är din partner som brinner för de optimala kundresorna. Vi levererar lösningar inom logistik, installation och kundservice, både för stora och små företag i hela Skandinavien.

Kontakt

support@inselo.se

Adress

Inselo Installation AB
@Inselo 2025