Gjensidige är ett ledande nordiskt försäkringsbolag med verksamhet i Norge, Sverige, Danmark och Baltikum. I den här texten kommer vi att fördjupa oss i Gjensidiges innovativa Hus Smart-koncept, en satsning som tar bostadsförsäkring till en ny nivå. Du kommer att lära dig hur Inselo fungerar som en förlängd arm för Gjensidige inom logistik och installation, och därmed gör det möjligt för dem att skala upp detta spännande erbjudande mycket snabbare ut på marknaden.
Gjensidige är ett av Nordens ledande försäkringsbolag med cirka 1 miljon kunder. Detta har de blivit eftersom de är innovativa i sitt tankesätt. Gjensidige satsar strategiskt på att hitta nya innovativa lösningar för att utöka sitt försäkringserbjudande. Genom det nya konceptet Gjensidige Hus Smart vill de sälja fler försäkringar genom att integrera försäkringar med bostadslarm och andra smarta säkerhetslösningar. Internt inom Gjensidige fungerar ett dedikerat team som ett slags startup-företag för att driva detta koncept framåt. Efter en grundlig pilotfas som testade och bekräftade att konceptet fungerade optimalt, lade Gjensidige Hus Smart live i januari 2025. Mottagandet har hittills varit över förväntan. För att kunna skala upp denna satsning på ett effektivt och bra sätt var det naturligt för Gjensidige – som ville hålla sig nära sin försäkringskärna – att söka extern expertis inom installation och logistik. Pilotfasen hade tydligt visat att de behövde en robust partner för att lösa både logistik och kunna koordinera och genomföra installationerna hemma hos kunderna i hela Norge. Efter en tuff anbudsprocess valdes Inselo som den föredragna partnern. Inselo vann avtalet eftersom vi kunde leverera den bästa helhetslösningen och utmanade Gjensidige att tänka nytt på många områden. Vår förmåga att ta totalansvar för internationell transport, lager- och logistikoperationer, distribution och FG-godkänd installation, kombinerat med vår expertis i att få system att kommunicera med varandra och människor att samarbeta, gjorde oss till det naturliga valet.
Genom ett helhetsgrepp – där systemen och de fysiska logistik- och installationstjänsterna är sömlöst integrerade och orkestrerade – säkerställer vi att Gjensidiges kunder får en optimal kundresa och en leverans som stärker deras position på marknaden.
Inselos leverans för Gjensidige Hus Smart bygger på en gemensam grund. Genom intensiva workshops ritade vi tillsammans upp processer, kundresor och digitala flöden, vilket integrerade Inselo i leveransen från start. IT-teamen etablerade en robust lösning med dataflöde, inklusive en dedikerad portallösning och ett specialiserat API för intelligenta logistik- och installationsorder. Denna arkitektur sattes snabbt upp i slutet av 2024 och har fungerat väl sedan starten i januari 2025.
För att säkerställa ett landsomfattande FG-godkänt montörsnätverk har vi på kort tid rekryterat och implementerat över 60 företag med en god blandning av befintliga Inselo-partners och nya företag. Vi är stolta över att vi har hjälpt många med en målinriktad process för att bli FG-godkända. Vi kommer innan årets slut att täcka över 90% av Norges befolkning med FG-godkända tekniker. Trots en brant inlärningskurva har våra installationspartners levererat en imponerande kundnöjdhet på 9,4 av 10 (55% svarsfrekvens). Detta bevisar att vi rekryterar rätt partners och lyckas med kommunikationen i kundresan.
Inselo hanterar hela varuflödet för Hus Smart, från internationell transport och tullklarering, till lager- och logistikoperationer, och vidare distribution. För Gjensidiges leasingmodell är det extremt viktigt att vi säkerställer full kontroll över varorna genom hela deras livslängd och att vi har en smidig returprocess. Uppstarten av logistikflödet har varit anmärkningsvärt smärtfri, vilket återspeglar det nära samarbetet, där Inger från Inselo och Anders från Gjensidige bland annat har arbetat tillsammans på vår logistikhub på Berger.
Partnerskapet underbyggs av nära samarbete och kommunikation. Genom veckovisa gemensamma drifts- och inlärningsmöten går vi systematiskt igenom status, identifierar förbättringspunkter och definierar åtgärder. Vi arbetar kontinuerligt med att automatisera manuella uppgifter och förbättra kundreseflödet, och testar effekten före full implementering. Med detta goda samarbete och kontinuerliga fokus på innovation och förbättring är det inte konstigt att tiden går och Gjensidige består! Vi ser mycket fram emot att skala upp ytterligare tillsammans med Hus Smart-teamet under de kommande åren.
Ta kontakt för ett trevligt samtal. Jag är övertygad om att våra skalbara och modulära kundresekoncept kan hjälpa ditt företag att öka lönsamhet, skapa bättre kundresor, öka intäkter samt säkna er riskprofil. Kort om mig: Jag brinner för upplevelser och samlar på magiska reseögonblick. Det jag älskar med att resa är att möta nya kulturer och människor. Nya perspektiv är sunt för själen. Jag är civilekonom och har 15 års erfarenhet av ekonomi, risk, affärsutveckling och ledarskap från SN Power, ABB, InfoCare och nu på Inselo. När du kontaktar mig möter du en positiv, genuin, kreativ och analytisk person som brinner för att hitta den bästa lösningen för din verksamhet. Ser fram emot att prata med dig. Tillsammans hittar vi den bästa lösningen. Med vänlig hälsning
Formuläret kan inte användas för att beställa en installation. Klicka här för support.
Inselo är din partner som brinner för de optimala kundresorna. Vi levererar lösningar inom logistik, installation och kundservice, både för stora och små företag i hela Skandinavien.